Stockholm

Jet do Švédska, země Vikingů, byl pro mne vždycky tak trochu sen. S mojí nejlepší kamarádkou M. jsme to plánovaly už bůhví jak dlouho a tak když se vyskytla akce – letenky do Stockholmu za nějakých 1.400kč s ČSA, tak jsme neváhaly!

Na letišti jsme si s M. koupily našeho oblíbenýho černýho Kozla a bagetu, jako klasický „občo“ do letadla 😀 Let trvá 2 hodiny, letěli jsme ve 12 hodin a když jsme přistáli kolem tý 2 hodiny odpoledne tak byla skoro tma. Jako něco jsme o krátkých dnech a dlouhý noci v zimě četly, ale tohle bylo fakt vtipný (a nepřestalo nás to bavit a překvapovat až do konce) .

Z Arlanda letiště jsme si vybraly Flybussarna bus za 215 SEK (cca 560kč) tam i zpátky, ale dají se koupit i levněji na netu předem..  Ubytovali jsme se v hostelu Acco, který zvenku vypadá jako totální houmlesárna, ale jak se vejde dovnitř už je to dobrý 😀 Měly jsme s M. palandu v pokoji s dalšíma 4 lidma a dalo se to v pohodě. Ubytování nás tak vyšlo na 807 SEK dohromady, což je dost, ale na zdejší poměry normál a ještě jsme bydlely v relativnim centru u metra, takže bych hostel doporučila.

Jelikož jsme tu byly na 3 dny koupily jsme si na popojíždění 3denní jízdenku na mhd (260 SEK = 680 kč) za ty prachy se musela samozřejmě řádně využít a jelikož je stockholmský metro vyhlášený svým cool stylem a uměním, hnedka jsme ho jely projet a vyfotit 😀 Nejvíc umělecká je modrá linka a stanice, co se mi nejvíc líbily byly asi : T-centralen, Solna centrum, Solna Strand, Kungsträdgården na červený pak Stadion. Je jich ale mnohem víc a tak je lepší si vybrat jen některý jinak tam strávíte život 😀 Nám to zabralo celý odpoledne 😀

Na večeři jsme šly do vyhlášenýho bistra Meatballs for the people, kam jsme šly na tip Kamu, interiér byl parádní, obsluha milá, voda z kohoutku zdarma je tady všude samozřejmostí, pivo typově podobný našemu Matuškovi (takže lahodný) a masový koule jsme si daly obě v klasický verzi tzn. s kaší, takovýma jejich brusinkama, nakládanou salátovou okurkou a nějakou special omáčkou. Sami si tu vybíráte z jakýho masa je chcete a my si vybraly z losa (soba jsem zakázala, protože ten by Santovi chyběl, že jo) a kančí. Oboje bylo božský, lahodný a všechny superlativy na který si vzpomenete dohromady 😀 No a jak už jste asi pochopili, levno tady není a tak za obě i s pitím jsme platily 516 SEK. Od týhle chvíle jsme přestaly přepočítavat ceny, protože bychom se z toho mohly zbláznit a prostě se přizpůsobily a užívaly si Stockholm, jak se patří.

Druhý den jsme se posilnily snídaní kousek od hostelu „Eclair“, kde měli supr nabídku za nějakých 90 SEK kafe, pečivo, vajíčko, máslo a … pozor … kaviár ! Já si k tomu ještě musela dát dezertík, který miluju v Ikea, takovej ten zeleno-čokoládovej s marcipánem a ten byl!!!! Úplně luxusní! Pak jsme vyrazili do starýho města, který se tady jmenuje Gamla Stan (nevim proč, ale furt mi to evokovalo Gangam style 😀 ), kde jsme si procházeli úzký uličky, zahřívaly se svařákem v ruce na vánočních trzích (je super, že tady se v podstatě nepoužívá hotovost a tak i na trzích se platí kartou) a koukaly jako správný turistky po suvenýrech. Na ostrůvku je taky královský palác, který jsme si prohlídly, ale jen zvenku. Kolem 2 hodiny jsme zpanikařily, že máme v plánu vyhlídku a že nám za chvíli zapadne zas sluníčko, tak jsme to hnedka otočily a šly zpět na vyhlídku Monteliusvägen. A že ten výhled je tu fakt parádní! Všechny klasický pohlednicový fotky jsou focený právě odsud. To už jsme zas dostaly hlad a hlavně nám byla zima a tak jsme na tip od naší kamarádky jely do nějakýho burger řetězce, kde to má být za normální ceny a ještě k tomu moc dobrý, do Vigårda. A měla pravdu! Burger srovnatelný s Dishem bych si až dovolila říct!

To už se mezitim setmělo a Stockholm před Vánocema zveřejňuje mapku města, do jakých ulic dali dekorativní světýlka apod. To je něco pro mě! Jsem totální blázen do světýlek a do Vánoc, takže jsme to museli projít. A bylo to kráááásný! Obří stádo svítících sobů mě úplně dostalo a všudypřítomný dekorace typu srdíček, andělíčků atd mi dodávalo neustálej přísun vánoční nálady až ze mě byla M. na nervy 😀 Vygradovalo to u central station (vlakovýho nádraží), kde je svítící brána s obřím jmelím a všechno prostě nádherný… Uvidíte na fotkách pod příspěvkem 😉

Po světýlkách jsme šly zas za trochou kultury, k radnici, což je obrovská budova z červených cihel, kde se předávají Nobelovy ceny.

Večer jsme se trochu trhly a šly jsme „do víru vělkoměsta“ 😀 Byl nám opět doporučen (znova díky Ronnie) bar PSB, takovej stylovej klub, studentský ceny, skvělá hudba, krásný chlapi (jako teda všude a kdybych nebyla jima tak zaujatá tak bych si určitě všimla i krásných holek 😀 ). V ulici Skånegatan je těch barů víc, přípomínalo mi to trochu naší Dlouhou. V týhle ulici jsme se i najedly v bistru Cantinaraw, kde jsme si daly bibimbap a salmon poke bowl a bylo to tak strašně moc dobrý, že jsem si tu zapomněla čepici (což jsem samozřejmě zjistila až po nějaký době, kdy mi byla zima na čelo) 😀

Poslední den jsme musely dohnat resty, ale první na pořadí byla samozřejmě snídaně. Naše Eclair měla zavřeno, tak jsme zkusily Greasy spoon, kde bylo beznadějně narváno. Ale kousíček od toho byla útulná a krásná kavárnička Magonza cafe (Tjärhovsgatan 3), kde si pán dělal kuchaře i čišníka a byl děsně milej. Daly jsme si kafe a Croque-monsieur, což byla lahoda největší. Jako já vim, že tady chválim snad všechno jídlo, co snim, ale já si prostě nemůžu pomoc, asi si vybírám jenom dobrý jídla 😀

V rámci Fikka, což je taková jejich siesta s kafem a nečim dobrym, jsme nemohly vynechat kanelbulle – skořicový bulky. Slovo fikka jsme si hned oblíbila 😀 Taky jsou Švédi moc milí lidi a zdraví se takovym santovskym „hejhej“ a loučí se „hejdå“ což zní zas jako osel 😀 no prostě švédština je hrozně vtipnej jazyk !

Pak jsme loďkou jely ze Slussen na ostrůvek Djurgården, kde jsou různý muzea a zábavní park, který v zimě teda nefrčí. Co jsem tu ale objevila byla ulička ze stromečku (osvícenejch samozřejmě), která vedla do tepla k většímu stromečku a rozdávali tam svařák zadarmo! Je tu hezká tradice, že do svařáku davají rozinky a mandle a tady jste si jich tam mohli naházet dle libosti. Po ohřátí jsme šly do opěvovanýho Vasa muzeum, asi nejznámnější muzeum Stockholmu, kde je vikingská loď, která se potopila a v 70.letech ji vylovili a teď je tam a zkoumají ji 😀 Laikem a nemuzejním člověkem zkráceno 😀 Ale musim říct, že je to majestátnost sama! Vstupný 130 SEK. Co mě ale na ostrově ještě zaujalo bylo Nordic museum v nádherný budově, ale na něj už nám nezbyl čas. Poslední, co jsme nemohly vynechat, byl slavný most se zlatou korunkou Skeppsholmsbron, jako joo korunku to má, ale nic extra teda 😀

Pak jsme se ještě vrátily na místo činu – pro moji ztracenou čapku do Cantiraw, kde jsme si nemohly odpustit poslední jídlo – gyoza knedlíčky a tuna garlic bowl.

Závěrem? Stockholm je boží, cool město s nejkrásnějšíma lidma na planetě a to neni fér! 😀

Co neminout:

1. Procházku v Gamla Stan
  2. Vyhlídku Monteliusvägen
  3. Vasa museet
  4. Masový kuličky v Meatballs for the people
  5. Procházky po cool kavárničkách v Södermälm
  6. Projížďku metrem (hlavně modrá linka)
  7. Jet lodičkou (je to v rámci mhd)
  8. v době Vánoc světýlkový ulice !!!

vstup do hostelu 😀

T-centralen

Solna strand

Hallonbergen

Solna centrum

Kungsträdgården

netřeba slov… slintám i teď

snídanička s kaviárem

Tyhle hvězdy svítily všude!!! :O

FIKAAAA! Moje nový oblíbený slovo 😀

vánoční trhy

turistický věci a tak no 😀