Moskva

Moje nejlepší kamarádka M. je původně z Moskvy, když jsme se před x lety potkaly na gymplu hned jsme zjistily, že jsme jedna krevní skupina a že to je na věky věků 😀 Proto jsme už tehdy plánovaly, jak pojedeme navštívit její prarodiče. No… i přes skoro každoroční plánování cesty nám to nikdy nevyšlo. Letos už ale KONEČNĚ jo!

Našla jsem levný letenky z Bratislavy za nějakých 2400kč + 300 kč za zavazadlo velikosti palubního, ale odbavuje se… jo, to je Pobeda. 😀 Na palubu se může vzít jen kabelka. Do Bratislavy jsme se dostali autem (po cestě doporučuju v Brně restauraci Jedna báseň, ceny super a vynikající jídlo!) . Hrozně mě překvapilo bratislavský letiště. Spíš teda letišťátko 😀 Hrozně maličký a tichý !!! Jak tam je málo lidí, tak je tam fakt hrozný ticho 😀 No ale roztomilý!

Let trval 2 a půl hodiny a do Moskvy jsme se tak dostali před 22hod s posunem času. Z letiště jsme si vzali Uber za nějakých 700 rublů (100rublů=cca 36kč) a to jsme jeli asi 30-40minut! Bydleli jsme u babičky a dědy, což byl nejlepší nápad, protože díky tomu jsme zažili autentickou atmosféru, rituály při pití vodky a spousty, SPOUSTY jídla. Už na přivítanou nám děda nalil vodečku, babička připravila na stůl chleba a různý šunky a salámy, naložený lilek (neskutečně dobrej) a nějaký ryby naložený. Pití vodky je tady úplně jiný než u nás, když se to kope pro efekt. Tady před každym lokem někdo něco pronese takže se to nese v duchu oslavy a neni to jen bezhlavý opíjení. Místo míchání vodky nebo zapíjení nealkem se vodka zakousne právě chlebem a nejlépe špekem. Tim se i při dopití první láhve vodky necítíte opilí. Takže tohle mě hrozně bavilo. Postupně jsem si tak zvykla, že ke každýmu jídlu tu prostě jedna láhev vodky padne 😀

Ráno se nás ujal děda a po vydatný snídani nás odvezl na nejhezčí vyhlídku v Moskvě, která byla kousíček od nádherný majestátní univerzity. Všechno jsme poctivě zdokumentovali a děda nás odvezl ještě blíž do centra ke Kremlu. Bohužel ten den byly nějaký antiputinovský pochody a tak bylo celý Rudý náměstí zavřený. Prošli jsme si proto širokou ulici Tverská, všude všechno krásně svítilo i díky blížícím se pravoslavným Vánocům. Zašli jsme ochutnat ruský speciality do restaurace Tamerlaň, která je vlastně mix všech sovětských kuchyní. Venku bylo kolem – 6°C tak jsme začali vodkou a pak M. objednala spousty předkrmů – naloženou zeleninu, placku se sýrem, placku s bylinkama, šašlik, knedlíčky (ale ne pelmeně) a samozřejmě nemohl chybět boršč. Všechno bylo vynikající!

Při proplouvání uličkama jsme se najednou objevili na Puschkinskym náměstí, kde má slavný spisovatel sochu a pak jsem se dočetla, že tam je největší mekáč „makdak“ a kino v celym Rusku 😀  V parčíku byl světelný tunel, což bylo něco pro mě, protože zbožňuju světýlka 😀 Dál jsme zapluli do kavárny Puschkin, která je vyhlášená a díky tomu taky pěkně drahá. Neodolali jsme a okusili typický dezert – Napoleon. Pak už jsme to jen sešli zpátky dolů směrem ke Kremlu a u slavnýho divadla sešli na metro (jízdenka na 1 den na MHD 250 rublů) a jeli zpět k prarodičům, kteří už pro nás měli připravenou novou láhev vodky a nálož pelmení. Ty jsou moje oblíbený a tak jsem byla v nebi …

Další den už jsme se konečně na Rudý náměstí dostali a byla to VELKÁ pecka! Známý chrám Vasila Blaženého je krásnější a kýčovitější než na všech fotkách z internetu pak jsou zdi samotnýho Kremlu a namazanej Lenin, který byl bohužel zavřený. Na náměstí byly vánoční trhy a dokonce i kluziště. Za 300 rublů jsme si půjčili brusle a zabrusili si. Zážitek na celej život! Pak jsme se šli ohřát do známýho obchodního domu GUM, který byl krásně osvětlený a i vevnitř to stojí za návštěvu. Nakonec jsme se tu sešli s bratrancem M. a ten nás pozval na oběd do restaurace jménem Mari Vanna, která má i pobočky v NYC a Londýně. Neni divu, celá restaurace je komponovaná jako starý sovětský byt, kolem pobíhá číča a jídlo je..jak by řekl Rus… vkusné. 😀 Měli jsme zas spousty předkrmů, knedlíčky a láhev vodky. Po vydatnym jídle jsem se prošli po luxusnější čtvrti Moskvy a bratranec nás odvezl ke katedrále Krista Spasitele. Bylo už 18h a zavírali, ale on to jako pravý Rus podplatil a pan vrátný nás tak vzal nějakou uličkou, kterou chodí jinak jen Putin a kardinál k výtahům (!) a vyjeli jsme na ochoz, kde se nám otevřela celá Moskva. Úúúžasný to bylo! Nakonec jsme si ještě úplně sami mohli prohlídnout samotnej kostel, takže taky zážitek. Museli jsme to probrat u kafe hnedka vedle kostele (s napoleonem samozřejmě) no a pak už jsme jeli zase jíst k prarodičům 😀

Poslední den jsme už neměli moc času, tak jsme se vydali koupit suvenýry a jídlo domů do blízkýho obchoďáku. Jelikož byla hrozná chumelenice jeli jsme raději dřív na letiště a dobře jsme udělali. Pan Uber totiž byl úplně neschopný a bloudil, takže jsme to stihli tak akorát.

Abych to shrnula. Jestli vám z mého vyprávění přijde, že jsme furt žrali, tak je to tak 😀 Moskva se mi hrozně líbila díky prarodičům, kteří tomu dodali ten správnej zážitek. Svýma budovama na mne působila hrozně megalomansky, že jsem se cítila úplně maličký, což asi tak nějak je pointa toho. No asi mi to jednou stačilo…. 😀

Co nevynechat:

1. Chrám Vasila Blaženého
  2. Ve vánočních měsících kluziště na Rudém nám.
  3. Restaurace Mari Vanna
  4. GUM obchodní dům

přivítání u babušky a dědy 😀

náš pelech                                                                                                                                                         moskevský sídliště

Moskevská státní univerzita

výhled                                                                                                                                                                  slavné Bolšoj aneb Velké divadlo

hostina v Tamerlaň

světýlka

Bolšoj v noci                                                                                                                                                    Puschkin kavárna

obrazy na ulici, úplně normální

moskevský metro

chumelenice

2 thoughts on “Moskva

1. Dobrý den.
    Chtěla bych se zeptat jak jste vyřizovali víza a jestli náhodou nemáte zkušenost s tvorbou „online?
    Narazila jsem na to totiž tu https://www.rusko-viza.cz/
    a nemám s tím žádné zkušenosti…tak jestli to opravdu stačí
    Děkuji

1. My jeli ještě když online víza nebyly k dispozici.