Marseille

Marseille – město rybářů, provensálský vůně, kde se mísí mix středověkých hradeb i moderních muzeí. Druhý největší město Francie se pyšní hlavně Notre Damem, který se tyčí nad městem na jehož vrcholu je pozlacená socha Panny Marie a měří 10 metrů! Mě tam zavedly levný letenky od Volotea za 5 euro, ale jak je zvykem, než se doklikáte, tak to za 5 éček nikdy není 😀

Maminky přání k narozeninám bylo jezdit každý rok na nějaký výlet, takže tohle byl jakože první z týhle tradice, ale hlavně to byl, po několika letech, výlet i s bráchou, takže jsem se těšila.

Let byl příjemnej, vrchol bylo přistávání, kdy jsme to měli vlastně jako vyhlídkový let, protože jsme to museli obkroužit nad mořem a tim se nám naskytl krásnej výhled na celý rozhlehlý město i ostrůvky kolem..

Ubytovali jsme se v hotelu – Hotel Grand Tonic, který byl hned v centru (4 hvězdy oficiálně, neoficiálně fakt ne), ale lokalita skvělá !!! Jelikož jsme přijeli hladoví zasedli jsme do blízký restaurace u Old port na námořnický mušle. Mušle fakt miluju a tohle byla lahoda!!! Navíc, jak to servírujou v kastrůlcích, tak je to fakt hrozně roztomilý 😀

Odpoledne jsme se pak procházeli kolem starýho přístavu, což je takovej středobod centra. Prošli jsme si celou pevnost – Fort Saint-Jean, která byla moc pěkně zrekonstruovaná a dalo se tam bloudit hodiny, taky je tam supr výhled na katedrálu De La Major a moře. Nám tam hrozně fučelo, že nás to málem odfouklo. Jako fakt! Chtěla jsem si udělat fotku „na Titanic“ s roztaženýma rukama, ale když jsem vylezla na schůdky nad moře, tak jsem se sotva udržela ve stoji a máma místo focení hystericky křičela 😀 Takže aspoň sranda.

Katedrála De La Major je nádherná! Musim říct, že mě z celýho Marseille asi uchvátila ze všeho nejvíc.. Je obrovská, krásná zvenčí i zevnitř.. Prostě boží!

Pak už jsme první den zakončili v totálně nefrancouzský restauraci se sushi (jo stydim se 😀 )

Druhý den jsme si celý dopoledne procházeli zákoutí historickýho centra, který vede od old portu k tý katedrále. Je to maličko do kopce, ale na procházky ideální. Jsou tu typický úzký uličky, kytky v květináčích všude a krásný krámky s obrazama nebo mejdlíčkama. To jsem předtim ani nevěděla, jak je vyhlášený marseillský mýdlo…

Odpoledne jsme jeli vláčkem (8e) menší okruh kolem moře na Notre Dame De La Garde na nejvyšším kopci města. Po cestě jsme slušně zmrzli a nahoře to bylo ještě horší. Ten den bylo aspoň sluníčko tak nebyla taková zima, jako den předtím. V závětří na sluníčku to bylo skoro až na tričko, na listopad dobrý! Notre Dame byl krásnej! Dole je úžasnej výhled na celý město, překvapil mě padací most (!) ke kryptě a samotnej Notre Dame vevnitř byl neskutečnej. Bylo tady něco zvláštního.. Asi to, že z každýho koutu visely lodičky nebo že tu byla až moc velká spousta obrazů vedle sebe, který to tu tak nějak zútulňovaly. Každopádně byly docela vtipný, protože všechny obrazy znázorňovaly nějaký tragédie (nejčastější byly letecký).

Po příjezdu zpátky do centra jsme se rozhodli prozkoumat druhou stranu přístavu. V podstatě to byla nákupní část, což nám teda úplně nevadilo 😀 Zakotvili jsme to nakonec v hipsterský kavárně na víno a bylo nám fajn…

Třetí den jsme chtěli využít na výlet do národního parku Des Calanques, ale kvůli větru žádná loď nejezdila :/ Museli jsme teda vymyslet nový plán. S bráchou se nám líbila cesta kolem moře, kterou jsme viděli den předtim z vláčku. Taky jsme si chtěli projít druhou pevnost, ale ta byla pro rekonstrukci zavřená. Hnedka vedle ní je typickej francouzskej chateu, který prý Napoleon postavil pro svojí manželku, ale nikdy tam nebydleli, tak to ta manželka věnovala městu. Jako výhled se ti povedl mega dobře Napoleone!

Pak jsme došli na maličkou městskou pláž Plage des Catalans a chvilku se kochali. Kousek od pláže je pomník Porte de L’Orient odkud je krásně vidět ostrov If, kde je pevnost, která bývala vězením a dnes je známá hlavně díky Dumasovu Hrabě Monte Christovi, který se tu odehrával.

Ještě jsme se chvíli procházeli a nakonec busem dojeli až k Borely, kde je několika kilometrová pláž pro surfy, kite atp. Taky tu je slavnej skatepark The Bowl, kterej brácha prostě musel vidět 😀

Tady jsme si pak v restauraci The Greenwich daly s mamkou mušle s blue cheese sauce a ty byly TAAAAK neskutečně dobrý, že si je musíte dát! 😀 Za 16e se to fakt vyplatí!

Odtud jsme se pěšky přesunuli k fotbalovýmu stadionu Orange velodrome, který byl bohužel zavřenej. No a pak už jsme mamku tak utahali, že jsme jeli si odpočinout na hotel 😀

Další den už zbyl jen čas na snídani a už jsme jeli busem z nádraží (13e tam i zpět) na letiště. Ještě jsme měli zážitek, protože nádraží zrovna evakuovali, takže jsme tam spolu s ostatníma lidma zmateně pobíhali kolem. Naštěstí busy jezdí z místa, kam se to dalo obejít, ale bůhví, co se tam dělo :/

Zpáteční let nebyl vůbec v pohodě. Byl strašnej vítr (celý 4 dny teda dost foukalo, ale dnes to bylo nejvíc) a tak jsme se báli, jestli vůbec odletíme. No náš pilot byl magor a vzlítnul,  turbulence byly hrozný a navíc jsme se dost propadali. No ale přežili jsme a to je hlavní 😀

A tak jsme si užili pěknej prodlouženej víkend s rodinkou, Marseille překvapilo, takže určitě doporučuju 🙂

CO NEMINOUT:

churros s nutellou

the bowl skatepark

ONY legendární mušle

park s botanickou a chateu